espati.lv

ATSLODZES dienas – risinājums dzīves svinētājām

ATSLODZES dienas – risinājums dzīves svinētājām

Autors: Zanda Kozlovska, espati.lv
Foto: fotalia.com
2009. gada 10. decembris

>   Izdrukāt
>   Nosūtīt
Tāpat kā maratonists nevar noskriet sprintu, ir cilvēki, kuri ilgstošas diētas vietā labprātāk izvēlas vienas divu dienu atslodzi. Tieši tādiem tievētājiem piemērotas sulu dienas.

Vairums diētu ir balstītas uz tavu izturību, kas prasa režīma izmaiņas uz nedēļu, uz 10 dienām, bet dažas pat visu mūžu. Bet ko darīt tiem, kuriem ikdienā nav ne laika, ne vēlmes kardināli mainīt savu dzīvesveidu? Kuri nevēlas darbadienas beigās šturmēt veikalus, lai izplānotu nākamās dienas ēdienkarti atbilstoši diētas vajadzībām. Ar laiku var gadīties, ka tavas dzīves noteicēja vairs neesi tu pati, bet gan diēta.
Un kā tad paliek ar dzīves svinēšanu? Vai saldējums sev un dvēselei par prieku un zemenes ar putukrējumu būs mūžīgi aizliegtais auglis? Vai svētku dienās apēstais treknais cūkas šašliks un ducis pīrādziņu nu grauzīs tavu sirdsapziņu par pārkāptajiem noteikumiem?
Nepadodies, būt slaidāka un labi justies vari, arī nemokot sevi katru dienu un laiku pa laikam atļaujoties izdarīt atkāpes no veselīga un diētiska uztura normām. Izeja ir! Tās ir regulāras atslodzes dienas.

Vēsture
Domājams, ka atslodzes dienas cilvēki ievērojuši jau senatnē. Iespējams, ka tā bijusi vairāk ekonomiska nepieciešamība, nevis vājēšanas mēģinājumi. Arī jaunāko laiku vēsturē eksistē neskaitāmi autori, kuri veltījuši savus darbus tēmai par atslodzes dienām, kuru laikā dzer sulas, tomēr nevienu no tiem nevar izcelt kā pirmavotu.

Diētas pamatprincipi
Līdzīgi kā vairums diētu, arī atslodzes dienas balstītas uz mazāku kaloriju daudzumu patērēšanu nekā ikdienā. Tikai šajā gadījumā tauki netiek dedzināti nedēļu vai divas un tad atkal īsts pa vecam, bet gan reizi nedēļā ievērotas atslodzes dienas, kas samazina nedēļas kopējo kaloriju daudzumu, liekot organismam ķerties pie tauku rezervēm. Lai atslodzes dienas sniegtu vērā ņemamu rezultātu, tās jāievēro regulāri. Piemēram, katras nedēļas pirmdienā vai otrdienā.
Jāņem vērā, ka atslodzes diena nenozīmē, ka no ēdiena jāatsakās vispār. Arī atslodzes dienā drīkst ēst, tikai izvēlies kādu konkrētu produktu vai produktu grupu, vai sulu, vai ūdeni.
Kā atzīst vairums dietologu, ja vēlas, lai no atslodzes dienas būtu reāls labums, jārīkojas tā, lai pēc šīs dienas nemāktu nāvīgs izsalkums, kas nākamajā dienā liek atgūt visu, kas pa šo dienu nokavēts. Tāpēc, ēst vai dzert tikai sulas vai ūdeni, ir jāizlemj pašam katram – balstoties uz savām izjūtām un pieredzi.

Viena diena – dažādi varianti
Populārā literatūrā un arī internetā var atrast milzum daudz un dažādu variantu, kā ieturēt atslodzes dienas.
Pašas azartiskākās uzskata, ka šajā dienā drīkst dzert vienīgi ūdeni, kuram labākā gadījumā garšai pievienots nedaudz citrona. Tomēr lielākajai daļai atslodzes dienas piekritēju šāds variants var likties pārāk skarbs.
Iespējams, ka daudz labāk jutīsies, ja šai dienā dzersi svaigi spiestas dažādu augļu vai dārzeņu sulas un zāļu tējas. Varbūt vēlies grauzt arī pašus dārzeņus vai augļus.
Ēdelīgākajiem ieteicams izvēlēties kādu ēdienu vai kreftīgāku dzērienu, piemēram, lieso kefīru ar zaļumiem vai vājpienu.
Savukārt gaļēdāji atslodzes dienās varētu ēst vārētu liesu teļa, vistas, tītara vai liellopa gaļu vai kādu no liesajām zivīm, ko drīkst papildināt ar kādu no dārzeņiem vai salātlapām.
Ja vēlies ātrāk nomest lieko svaru un gūt rezultātus, izvēloties atslodzi, kuras laikā tomēr ēdīsi, vēlams to ieturēt katru nedēļu divas dienas pēc kārtas.
Ja nu divas dienas ķēpāties nevēlies, var arī vienā dienā dzert, piemēram, kefīru, bet darīt to ierobežoti. Pa glāzei brokastīs, pusdienās un launagā. Bet pa vidu uzkost kādu gurķi.
Tāpat arī uzmanies ar saldām augļu sulām. Lai gan šķiet, ka sula ir tikai tāds ūdens, daži augļi satur ļoti daudz cukuru un ir visai barojoši.

Kā tas darbojas?
Šķiet pārsteidzoši, kāpēc atslodzes diena, kurā tiek atļauts ēst gaļu, cik lien, izdodas arī novājēt. Atslodzes dienu panākumu atslēga slēpjas apstāklī, ka, lai gan drīksti ēst, cik sirds kāro, vienveidīgais uzturs ātri apnīk un tāpēc tiek apēsts visai pieticīgs (skaitot kalorijas) pārtikas daudzums. Ieguvums ir organisma vajadzība ķerties pie taukos slēptajām enerģijas rezervēm.

Plusi un mīnusi
Atslodzes dienai ir vairāki pozitīvi aspekti, ko izklāstījām jau iepriekš. Tomēr kā vēl vienu papildu plusu var minēt garšas atjaunošanos. Ikdienā baudot daudzos un garšās bagātīgos ēdienus, mūsu garšas kārpiņas zināmā mērā notrulinās. Līdz ar to bieži vien nekas vairs tā īsti neiepriecina un neiet pie sirds. Bet pēc pāris dienām vienveidīgo salātlapiņu vai suliņu baudīšanas prieks par garšas daudzveidību atgriežas.
Atslodzes dienās piedāvātā pārtika ir pārāk vienveidīga. Tāpēc nedrīkst pārspīlēt –  ilgāka atslodze var radīt dažādu svarīgu uzturvielu trūkumu un gaidītā pozitīvā efekta vietā sabojāt veselību.
Vēl viens, bet ne mazsvarīgs fakts, kas jāņem vērā atslodzes dienā, ir katra cilvēka veselības stāvoklis. Ja iepriekš bijušas sūdzības par aknu, nieru darbību vai nomoka kāda cita hroniska kaite, vēlama konsultācija ar ārstu. Arī šādā gadījumā parasti atslodzes dienas var ievērot bez bažām, tikai lielāka uzmanība jāpievērš izvēlētajam produktam. Piemēram, pacientiem, kuriem novēro tendenci locītavās nogulsnēties urīnskābes sāļiem, atslodzes diena ar gaļas ēšanu var radīt notpietnas veselības problēmas. Citam nevēlami ir dārzeņi vai gāzēts minerālūdens, jo tie kairina kuņģi un izraisa pastiprinātu apetīti.
Dažkārt atslodzes dienas maldīgi uzskata par attīrīšanās dienām, tomēr medicīniski tam nav šāda skaidrojuma. Protams, ja iepriekš īstas treknas mērces vai smalkmaizes un vēdera izeja aizkavējusies, tad atslodzes diena ar šķiedrvielām bagātu pārtiku to palīdzēs atjaunot. Tieši tāpēc dažkārt cilvēki domā, ka attīrīs. Patiesībā fizioloģiskie procesi, kas iepriekš izjaukti, atkal tiek sakārtoti un sāk noritēt normāli.

Kad sākt?
Dažiem no ēšanas atteikties vieglāk dienās, kad ir pilnmēness. Apaļais debesu ķermenis daudzus ietekmē tonizējoši un uzbudinoši – dzīvnieki kļūst nemierīgi un arī cilvēki darbojas aktīvāk nekā parasti, tāpēc uztura ierobežojumus uztver mazāk sāpīgi. Citiem, gluži pretēji, pilnmmēnesī gribas ēst vēl vairāk nekā parasti.
Diētas ārsti iesaka atslodzes dienām izvēlēties pirmdienu. Brīvdienās parasti tiek apēsts daudz tāda, kas veselīgā uzturā nav vēlams, tāpēc tā ir lieliska iespēja dot savai vielmaiņai atelpu. Protams, var izvēlēties arī jebkuru citu nedēļas dienu, kas pašam šķiet piemērotāka.


Saistītie raksti

ATSLODZE pēc svētkiem - 3 vienkārši VARIANTI

Iegūsti SLAIDU augumu, vadoties pēc HOROSKOPA zīmes

Iešana PIRTĪ - tavam skaistumam un veselībai

Sabalansēta ēšana - veids kā kļūt SLAIDAI un SKAISTAI

GI diēta - ja NEVĒLIES badoties



Pastāsti draugiem: draugiem.lv twitter.com twitter.com

> Komentēt

Niks (viesis), 2009. gada 13. decembris, 12:59

Būs pirmdiena jšāk ar atslodzi. :) Uh, kaut iznāktu izturēt

Ziņot par nekorektu komentāru
pele (viesis), 2012. gada 22. janvāris, 16:08

jau mēnesi katru nedēļas dienu ieturu kā atslodzes dienu-dzerot tikai ūdeni un nākošajā dienā nemaz neappēdot dubultīgi-plus vēl gandrīz katru dienu ir fiziskas aktivitātes, bet vēl joprojām ( mēnesis) pagājis neviens kg miinusaa :(

Ziņot par nekorektu komentāru
Slampa Pelei (viesis), 2013. gada 25. jūnijs, 14:54

Pag, pag, tu katru mēneša dienu dzer tikai ūdeni? Tu vēl esi dzīva?

Ziņot par nekorektu komentāru



kontakti    |    reklāma    |    espati.lv    |    kļūsti par autoru    |    saistību atruna